Restaurátoři z Ostravy vystavili v Paříži díly historické Tatry v 3D tisku

Na významné veteránské akci Retromobile, na kterou v Paříži každoročně zavítá přes sto tisíc návštěvníků, se v únoru představila i restaurátorská dílna Fakulty strojní VŠB – Technické univerzity Ostrava. Zájem o jejich 3D tisky součástek historické Tatry byl enormní. 

Lukáš Kudrna z Katedry výrobních strojů a konstruování navštívil výstavu už loni jako návštěvník. Pak ale přišla nabídka. Spolu se studentem Danielem Kaminským vystavovit jimi vyrobené díly pro osobní automobil Tatra 87. „Jednalo se o popelník, hlavici řadicí páky, kliku otevírání střešního okna a vnější kliky od dveří, které jsme vyrobili ve spolupráci s oddělením PROTOLAB Fakulty strojní a Katedrou metalurgie a slévárenství Fakulty materiálově-technologické,“ jmenuje Lukáš Kudrna.

Zajímavostí je, že jeden pár dveřních klik byl vyroben pomocí 3D tisku z nerezové oceli, druhý byl vyhotoven odléváním ze šedé slitiny. Krom povrchových úprav, tzv. chromování, bylo vše navrženo a vyrobeno na VŠB – Technické univerzitě Ostrava.

Návštěvníky z řad laické i odborné veřejnosti expozice zaujala, zájem o ni byl enormní. Jejich otázky směřovaly zejména ke srovnání již zmíněných klik a jejich výrobě. Prvním krokem u obou postupů bylo naskenování původních dílů a jejich úprava v softwaru. Pak už se oba postupy lišily. Zatímco u 3D tisku použili v PROTOLAB technologii spékání práškového kovu, u odlévání to bylo složitější.
„I slévači použili technologii 3D tisku. Po vytisknutí museli model upravit a následně vyrobit formu, do které jej odlejí,“ přibližuje proces Lukáš Kudrna. Kliky byly (v případě obou výrobních postupů) následně upraveny – došlo k odstranění podpěr, k opracování a leštění. Výsledné výrobky jsou téměř k nerozeznání.

Lukáš Kudrna a Daniel Kaminský prezentovali také celý postup Reverse Engineeringu, od originálních dílů přes polotovary až k finálnímu výrobku. Návštěvník tak zjistil, jak výroba takových dílů probíhá. „Lidem se líbilo, že něco takového existuje na vysoké škole, považovali to za velmi užitečný krok do budoucna, kterým udržování kulturního dědictví i v této podobě určitě je,“ vysvětlují.

Z výstavy si krom zážitků dovezli také spoustu kontaktů. „Předjednány máme spolupráce v tuzemsku i v zahraničí – například ve Francii a Německu. V nejbližší době bude startovat projekt stavby funkční repliky vozidla Tatra,“ přibližují. Původní auto bylo vyrobeno pouze v jednom prototypu, replika se bude vyrábět pro muzeum v americkém Nashvillu a Fakulta strojní se na ní bude podílet.

V plánu je také přednáška Pavla Malaníka, konstruktéra několika motocyklů, které navrhl a vyrobil podle dochovaných fotografií. Vdechl tak život do již neexistujících strojů. Přednáška je plánovaná na začátek června v kampusu VŠB-TUO a její součástí bude také jízdní ukázka.