Zvyšování pedagogických kompetencí je důležité, snažíme se vytvořit komunitu

Platforma Paedagogium vznikla na Karlově univerzitě před dvěma lety. „Rádi bychom upevnili komunitu lidí, jejichž společným cílem je rozvíjení pedagogických dovedností akademiček a akademiků,“ shodují se předseda Paedagogia a člen kolegia rektorky UK David Hurný a koordinátor této platformy Bartłomiej Wróblewski. 

Původně článek vyšel v magazínu Univerzity Karlovy Forum.

Co se zatím platformě Paedagogium povedlo od jejího vzniku před dvěma lety?
David Hurný: Asi nejzásadnější novinkou je zanesení povinnosti absolvovat základní kurz pedagogických kompetencí do kariérního řádu UK. Tento kurz budou od roku 2026 muset během prvních tří až pěti let absolvovat všichni nově nastupující akademici a akademičky s vyšším než polovičním pracovním úvazkem na UK.

Bartłomiej Wróblewski: Povinný obsah kurzů si fakulty přizpůsobily svým oborům, nyní probíhá, anebo za chvíli začne, jejich pilotáž a prostor vše potřebné doladit.

Lektory si také dokázaly zajistit fakulty samy?
David Hurný: Lektoři a lektorky působí na vícero fakultách. Například v Hradci Králové učí lektorky z Pedagogické fakulty UK akademičky a akademiky jak z Farmaceutické fakulty, tak z Lékařské fakulty. Nicméně jejich kurzy jsou šity každému pracovišti na míru. Uvědomujeme si, že na UK potřebujeme více odborníků a odbornic v oblasti vysokoškolského vzdělávání, aby byl rozvoj pedagogických kompetencí na naší univerzitě udržitelný. Proto už nyní připravujeme semestrální kurz zakončený mikrocertifikátem s názvem Podpora efektivní výuky na VŠ: Strategie a nástroje pro odborníky v oblasti pedagogických kompetencí. Tento kurz má za cíl připravit účastníky na podporu výuky na fakultách UK. První běh kurzu začne v únoru 2025 a vyučovat ho budou odborníci a odbornice na oblast vysokoškolské výuky ze zahraničí společně s kolegy a kolegyněmi z České republiky.

14. listopadu proběhla již druhá konference platformy Paedagogium. Jaké bylo letošní téma?
David Hurný: Zaměřili jsme se především na Centra podpory výuky, která na všech fakultách vznikají již od začátku října (v rámci projektu ESF+ Operačního programu Jan Amos Komenský). Pozvali jsme proto na konferenci odborníky a odbornice ze zahraničí, kteří představili příklady dobré praxe. S čím se při vzniku center podpory výuky sami potýkali a čemu se nyní věnují.

Bartłomiej Wróblewski: Jedná se o takové malé sub-platformy Paedagogium na fakultní úrovni. Ne vždy se bude jednat přímo o nově vzniklé administrativní pracoviště, podoba center může být i virtuální – online rozcestník služeb pro akademickou obec na fakultě.

David Hurný: Zmíněný kurz pedagogických kompetencí poběží právě v režii center, ovšem nejen ten. Centra budou zajišťovat i další aktivity spojené se vzděláváním akademiků a akademiček. Proto je zásadní, aby v nich působili lidé úzce propojení s fakultou, kteří rozumí jejímu chodu a dovedou se naladit na potřeby svých kolegyň a kolegů.

Jak na tuto novinku fakulty reagují?
Bartłomiej Wróblewski: Řekl bych, že dobře. Od začátku je průběžně informujeme o celkovém směřování a ladíme s nimi všechny detaily tak, abychom jim opravdu sloužili a pomáhali. Upřímně říkám, že jde o velice citlivé téma, a komunikace je zde proto klíčová. Mým osobním cílem je vytvořit na Univerzitě Karlově komunitu podobně smýšlejících lidí, pro něž jsou pedagogické kompetence důležité a chtějí se vzájemně inspirovat. Snažím se být prostředníkem mezi rektorátem, který nabízí vize a možnosti tohoto vzdělávání, a lidmi z fakult, kteří mají své specifické potřeby a priority, a hledám cesty, jak tyto principy společně rozvíjet.

David Hurný: Vždy, když chcete něco výrazně měnit či posouvat kulturu jakékoli instituce kupředu, musíte nejprve vybudovat funkční ekosystém, na jehož podhoubí pak lze postupné změny realizovat. Na základě proběhlé analýzy potřeb mezi členy akademické obce víme, že mladí začínající vyučující mají o rozvíjení svých pedagogických dovedností zájem, kladou si otázky, jak svou výuku co nejlépe uchopit a podporu ze strany vedení UK skutečně vítají. Na tuto skupinu také cílíme. Nechceme jít cestou revoluce, nýbrž evoluce.

Nesnažíte se ke změnám nikoho nutit.
David Hurný: Direktivní příkazy nefungují. Na druhou stranu od našich kolegů ze zahraničí víme, že nelze spoléhat pouze na dobrovolné zapojení lidí, kteří se vzájemně pozitivně motivují. Je třeba přidávat i povinné prvky, což jsou v našem případě právě základní kurzy pedagogických kompetencí pro nově nastupující akademické pracovníky a pracovnice, a také úprava kariérních habilitačních a jmenovacích řízeních, v nichž je vedle vědecké činnosti kladen důraz i na pedagogickou činnost.

Co je nyní vaším úkolem?
Bartłomiej Wróblewski: Hovoříme-li o nově vznikajících Centrech podpory výuky na fakultách, asi nejzásadnější pro nás nyní je propojit mezi sebou jejich zaměstnance a zaměstnankyně, aby mezi sebou komunikovali a sdíleli své zkušenosti a tipy. Věřím, že listopadová konference platformy Paedagogium bude právě takovým místem setkání a networkingu, při němž se inspirují jak mezi sebou, tak i od kolegů a kolegyň ze zahraničí. Právě proto jsou naplánována vystoupení odborníků a odbornic z nejrůznějších oblastí, abychom ukázali co největší pestrost témat, jež mohou Centra na svých fakultách rozvíjet a své akademické obci nabízet – od mentoringu, přes kolegiální zpětnou vazbu až k nástrojům pro distanční formy vzdělávání.

David Hurný: Naším zásadním cílem je učinit z pedagogických kompetencí akademických pracovníků a pracovnic celouniverzitní téma, jímž fakulty budou opravdu žít a vezmou si ho za své. Věřím, že se nám to podaří, že jsme pro to založili kvalitní podhoubí celouniverzitního myšlenkového ekosystému. Jsme připraveni řešit s jednotlivými pracovišti i lidmi cokoli se naskytne. Jsme tu pro ně.