Od března mohou chodit žáci středních a základních škol řešit obtíže s matematikou do prostor Slezské univerzity v Opavě. Pomůžou jim tam dvě studentky matematiky. Individuálně a zdarma. Univerzita tak chce zamezit vnímání matematiky jako strašáka a připravit žáky na povinné matematické maturity.
Každoročně v Česku propadá z matematiky víc než pětina maturantů, kteří si ji k závěrečné zkoušce zvolili. Loni to bylo 22,3 procenta studentů, což je o 0,6 procenta více než rok předtím. Alarmující je to především proto, že věda čísel bude již brzy povinná pro všechny. Od jara 2022 by se měla maturita sjednotit na povinné tři předměty, a to i matematiky. Vyplývá to z návrhu novely školského zákona, který ministerstvo školství poslalo do vnějšího připomínkového řízení. Právě matematika je přitom u maturit nejvíce problémovým předmětem.
Pomoci s matematickým strašákem se rozhodla Slezská univerzita v Opavě (SU). Od začátku března otevřela Matematickou pohotovost - místo, kde studenti středních a základních škol získají pomoc s konkrétními problémy. Jedná o individuální doučování zdarma, které poskytují dvě studentky matematiky SU. V mladých lidech má vzbudit zájem o předmět i matematické sebevědomí.
Pochopit aktuální látku je základ
„Matematika je v současném školství v popředí témat. Skloňuje se zejména v souvislosti s povinnými testy, úrovní přijímacích zkoušek na střední školy a povinnou maturitou,“ říká Michal Málek, zástupce ředitele Matematického ústavu SU, který projekt pořádá.
Dodává, že u matematiky skoro vždy platí, že pochopení aktuálně probírané látky je základní podmínkou pro porozumění následujícímu učivu. „To je na ní to krásné a záludné zároveň. V praxi většina rodičů zná nárazovou situaci, kdy dítě ve škole látku při výkladu úplně nepochopí, nebo si neumí poradit s domácím úkolem. Právě zde chce být naše Matematická pohotovost kompetentním kamarádem, který pomůže s akutním problémem,“ dodává Málek.
Lektorky pomáhají dvakrát týdně
Žák či středoškolák se může od začátku března až do konce školního roku zastavit kterékoli úterý či čtvrtek od 14 do 18 hodin v prostorách BrainFitness v centru Opavy, které Matematický ústav Slezské univerzity v Opavě provozuje. Zcela individuálně se mu zde budou věnovat studentky označené odznakem Matematické pohotovosti, podle potřeby mohou vysvětlovat nebo jen napovídat.
Nejvíce chodí deváťáci
Jednou z vyučujících je i Zuzana Roth, která právě dokončuje doktorské studium matematické analýzy. „Někdy přijde více lidí, někdy zase méně, tak jako na klasické pohotovosti. Minule na mě čekaly dvě holky ještě před otevřením. Řekla bych, že momentálně chodí nejvíce lidí z deváté třídy základní školy, kteří jsou těsně před přijímačkami na střední,“ popisuje.
Problémy, které s ní klienti řeší, jsou různé. Někdy jde vysloveně o špatně napsané zadání, které žáci jednoduše nepochopí. „Vždy jim říkám, že kdyby něco, mohou přijít znovu. To je výhoda, že máme na vysvětlování dva různé lidi. Příště mohou slyšet jiný způsob vysvětlení, který jim bude třeba více vyhovovat,“ podotýká Roth. Prozatím ale ti, kteří se vrátili, přišli vždy s jiným matematickým problémem.
Projekt matematické pohotovosti osobně podpořil i rektor Slezské univerzity v Opavě Pavel Tuleja. Označil ji za správný krok takzvané třetí role univerzity, kterou je vedle vzdělávání a výzkumu i služba společnosti. Pokud se tato metoda osvědčí a bude o ni zájem, bude Slezská univerzita uvažovat o rozšíření doučovacích hodin pohotovosti či o jejím rozšíření na další obory.
Autorka je redaktorkou Hospodářských novin.