Nikdo nechce narazit do zdi

Když v tunelu začne hořet, spustí se závory a světelná signalizace. Mnoho řidičů ale varování přehlédne a vjede dovnitř. Nové uzávěry silničních tunelů, které vymysleli na elektrotechnické fakultě Západočeské univerzity v Plzni, pracují s psychologickým efektem: lamely působí jako zeď, do které vjet opravdu nechcete. Čeká je pilotní testování přímo na silnicích.

„Když v tunelu dojde k požáru, technické poruše nebo jakékoliv jiné mimořádné události, zavírá se tunel standardně signalizací a horizontální závorou. Jenže se bohužel stává, že řidiči signalizaci a závory přehlédnou nebo dokonce ignorují a do tunelu vjedou,“ popisuje Josef Pihera z Fakulty elektrotechnické Západočeské univerzity v Plzni (ZČU).

Kromě toho, že přitom závoru zničí, umožní vjezd dalším autům, tunel zablokují a znemožní průjezd hasičů a záchranky. V českých tunelech je kvůli takovému poškozování potřeba měnit až několik desítek závor měsíčně.

Tým složený z vědců ZČU a zástupců firem Technofiber a Feramat Cybernetics pracoval čtyři roky na projektu SoftStop, který chce takovým potížím zabránit.

Závory a světla mají nahradit speciální lamely na navíjecím válci umístěném v tunelovém portálu. Když bude třeba tunel uzavřít, lamely se jednoduše spustí dolů a zakryjí celý portál, na ně se pak promítnou dopravní značky STOP či jiné.

Společnost Technofiber, hlavní řešitel celého projektu, se inspirovala v Austrálii. V Sydney tunely uzavírají také projekcí, ale na vodní mlhu, která je ovšem v evropských podmínkách nepoužitelná – namrzá.

Tvůrci novinky spoléhají na psychologický efekt lamel. „Vyplní celý prostor před řidičem. Zkrátka nikdo nechce narazit do zdi a tudíž přirozená reakce řidiče je do zábrany nevjet,“ vysvětluje Pihera. Pokud řidič do zábrany přece jenom vjede, nic se mu nestane. „Může nejvýše utrhnout část lamely. Jsou na nich totiž bezpečnostní zóny, kde se v případě průjezdu vozidla lamela roztrhne, a zbytek systému funguje dál.“

Plzeňská fakulta vyvíjela elektroniku, pohon a testovala materiály pro uzávěru. Společnost Technofiber měla na starost technologii kompozitů, navíjení a mechanické konstrukce, ve Feramat Cybernetics řešili legislativně-technické podmínky a napojení na tunelový řídicí systém. „Každý tunel se musí naprojektovat samostatně, protože má jinou šířku a výšku portálu, jinak osazené stávající značení, jinou šířku jízdních pruhů,“ popisuje Lukáš Ferkl z Feramat Cybernetics.

Podle Josefa Komárka z firmy Technofiber se už s novinkou seznámili i někteří provozovatelé tunelů. „Zaujala je.Reagujeme na evropský projekt týkající se bezpečnosti dopravy, který doporučuje zavádět fyzické zábrany tohoto typu v celé Evropě,“ dodal.

Projekt SoftStop podpořila Technologická agentura ČR, obě společnosti a Západočeská univerzita v Plzni na něm pracovaly v letech 2014 – 2017. Odborníci navrhují kromě silničních tunelů stejným způsobem hlídat také železniční přejezdy.