Výstava s názvem EDICE: Pocta Zdeňku Zieglerovi a vizuálnímu jazyku knižních edic byla uspořádána u příležitosti 140. výročí založení UMPRUM. Za projektem stojí kurátoři Pavla Pauknerová, Zuzana Lednická a Jan Čumlivski, kteří v Galerii UM vytvořili expozici přistupující k tématu především skrze osobní zkušenost. Přizvali několik výrazných osobností současného grafického designu, aby společně vytvořili intuitivní celek, který není jen archivní rešerší.

Podtitul výstavy upozorňuje na jednu z jejích klíčových rovin: poctu Zdeňku Zieglerovi, který je vnímán především jako legendární grafický designér a výrazná osobnost s velkým přesahem. Podobně jako v jeho monografii z roku 2012, kterou připravila jedna z kurátorek Zuzana Lednická, se i zde pracuje s jemnou jednobarevnou linkou, typickou pro Zieglerovu tvorbu.
Tenká zelená linie se stává decentním, promyšleně zvoleným prvkem, který prostupuje celým prostorem. Na první pohled působí jako vizuální síť, protože propojuje současné knižní edice se staršími, které designéři uvedli jako inspiraci nebo k nim mají osobní vztah. Každé spojení vytváří přirozený dialog napříč časem a ukazuje kontinuitu přemýšlení o knize a grafickém designu v lokálním kontextu. Výběr není uspořádán chronologicky ani tematicky. Nejde o přesnou dokumentaci, ale o volnou mapu vztahů. Funguje jako vizuální archiv nebo „moodboard“ evokující prostředí digitálních aplikací, v nichž si každý sestavuje vlastní kolekci.

K výstavě vznikly také noviny, které prostřednictvím krátkých rozhovorů představují jednotlivé tvůrce, jejich přístupy a konkrétní edice. Na obálce najdeme specifickou fotografii lyžujícího Zieglera. Tento možná na první pohled překvapivý motiv však odhaluje další vrstvu jeho osobnosti a celoživotní koníček. Fotografie funguje jako nenápadný „easter egg“, který propojuje výstavní prostor s osobním příběhem tvůrce. Připomíná, že za každým designem a každou knihou stojí konkrétní člověk se svým životním příběhem a stylem.

Prostor galerie je členěn jednoduše a funkčně, což jednotlivým titulům umožňuje vyniknout. I tím se výstava hlásí k principům edičního designu, tedy být jasný a důsledný, ale zároveň otevřený rozmanitosti. Architektonické řešení a soubor podstavců navržený studiem O+M ve spolupráci s ateliérem Činčera umožňují v omezeném prostoru představit více než šedesát edic. Najdeme zde oficiální předrevoluční tituly, knihy zapomenutých nakladatelství i současné nezávislé projekty.

Kurátorský tým naznačuje určité vodítko pro čtení prostřednictvím zelených lanek, které propojují současné edice s jejich inspiračními předobrazy. Návštěvník se však může záměrně vydat mimo tento „algoritmus“ a hledat vlastní trajektorii. V prostoru se může orientovat samostatně, objevovat a vytvářet vlastní souvislosti. Stejně tak jako je možné si některé tituly fyzicky prohlédnout na připraveném stole. EDICE jsou zároveň reflexí Zieglerova odkazu, stále živé inspirace a také zrcadlem, které odhaluje vztahy mezi současným chápáním vizuálního jazyka, pamětí a vztahem ke grafickému designu jako tvůrčímu procesu.
